Cicciilias Innebandyblogg

Våld...



Jag har idag tittat på två av de bästa fotbollsfilmerna som finns, The Football Factory och The Green Street Hooligans(även kallad Hooligans). De båda handlar om fotbollsvåldet i England. Det båda filmerna ger en mycket bra bild om hur det faktiskt var/är. För de som gillar fotboll är dessa filmer verkligen att rekommendera!

Jag kan känna igen många av deras känslor, men de känslorna svalnar så fort matchen är slut, jag skulle aldrig gå och misshandla någon för att den personen inte hejar på "rätt" lag, det finns inte som en utväg. Jag kan skrika många mindre snälla saker till motståndarna under matchen men det är ju endast av stundens hetta, och egentligen, hur mycket av det man säger menar man? Jag skulle dock inte skrika något av de jag skriker på en fotbolls match på t.ex. en innebandy match, man är för nära, de hör vad man faktiskt säger och det kan träffa så fel, plus att hitta den skyldige är något lättare på en innebandymatch med 1.000 åskådare än en fotbollsmatch med 15.000. Nu säger jag inte att det är okej att håna något på en fotbollsmatch men det känns som att det är så vanligt att ingen bryr sig längre, hur mycket skit får inte en fotbollsspelare som gjort en dålig match av alla tidningar osv. Men om en innebandyspelare spelar dåligt är det mer "Du gör nog bättre nästa match" och en 1:a av "facktidningen". 

Efter dagens tankeställare har jag beslutat att detta är vad mitt projektarbete i trean ska handla om, fotbollsvåld. Det är något som både fasinerar mig och avskräcker mig. Jag förstår inte hur folk kan vara villiga att gå så pass långt.

Våld har ju även uppstått i innebandyn på senare tid, Sebastian Myrbäck blev misshandlad på Kungsgatan för ett år sedan bara för att han tillhörde "fel" lag. Det är helt absurt! Det har även kommit hotbrev till olika innebandyspelare. Vad får man ut av det?

Det är dags att idrottsvåldet upphör och att folk läger ner mer tid på viktiga saker! Nu ska jag hålla koll på allsvenskan men vi hörs säkert ikväll! 

Kramar // Cicciilia 


    
© Alla foton i bloggen är mina egna, om inte annat anges

Vill du säga något?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback